Mercedes A – W 168. Typowe usterki. Poradnik kupującego.

Mercedes A – W 168. Typowe usterki. Poradnik kupującego.

Kiedy Mercedes A pojawił się w sprzedaży, wielu dotychczasowych wielbicieli marki przecierało oczy ze zdumienia.

Kiedy Mercedes A pojawił się w sprzedaży, wielu dotychczasowych wielbicieli marki przecierało oczy ze zdumienia. Producent ich po prostu obraził. Jakże bowiem mógł wyprodukować coś tak małego, dziwnie ukształtowanego, przypominającego małe pudełko w dodatku przewracające się w czasie wykonywania zakrętów (słynny szwedzki test łosia)? W dodatku auto miało być dostępne dla mniej zamożnego klienta niż dotychczasowi klienci i teraz nawet mniej zamożny sąsiad mógł się pochwalić gwiazdą na grillu nowego auta. To był szok!

Nowoczesny kształt auta z maksymalnie krótką komorą silnika i połączeniem cech minivana, kombi i samochodu kompaktowego również nie wszystkim od razu przypadł do gustu. Dopiero po pewnym czasie auto zostało zaakceptowane w rodzinie i nawet dumni posiadacze E klasy byli w stanie kupić Mercedesa A ukochanej żonie, córeczce albo kochance. Ze względu na dobrą widoczność i krótki przód oraz niewielkie wymiary samochód przypadł do gustu zwłaszcza paniom. Mercedes A to także pierwsze auto z gwiazdą na masce, które posiada przedni napęd. Auto do 1998 roku wyposażano seryjnie w system ESP (stabilizacji toru jazdy) i nowe zawieszenie po tym, jak Mercedes A w czasie testu łosia po prostu się przewrócił, przynosząc wstyd całej dostojnej rodzinie ze srebrną gwiazdą na grillu.

Mercedes A nie tylko odstawał wyglądem od swoich większych braci, ale jest od nich także o wiele bardziej awaryjny. Ale o tym później.

Mercedes A W168 produkowany był w latach 1997 – 2004 w jednej, pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Podstawowa wersja miała 3575 milimetrów długości. Pasażerowie tylnej kanapy raczej nie mogli liczyć na komfort. Z myślą o nich w 2001 roku powstała wersja long (oznaczona V168), która miała nadwozie wydłużone o 170 milimetrów. Dodatkową przestrzeń wykorzystano przede wszystkim w celu poprawienia komfortu pasażerów na tylnej kanapie, którzy nie musieli już wciskać się na tylne siedzenie i trzymać kolan pod brodą.

Mercedes A W168/V168 mógł być wyposażony w pięciobiegową skrzynię manualną oraz pięciobiegową automatyczną. Jak wyglądała sprawa napędów? Zacznijmy od silników benzynowych. W autku stosowano następujące jednostki: 1.4 (82KM – wersje A140 i A140L, A140 automatik i A140L automatik), 1.6 (102KM – wersje A160 i A160L), 1.9 (125KM – wersje A190 i A190L) i 2.1 Evolution (140KM – wersje A210 Evolution i A210 L Evolution). Oznaczenie L oznacza Long i stosowano je w przypadku przedłużonej wersji V168.

Samochód mógł być wyposażony także w silniki diesla. Stosowano tu jednostki CDI o pojemności 1.7 litra: 60KM (wersja A160CDI), 75KM (wersja A160CDI produkowana od 2001 roku), 90KM (A170CDI) oraz 95KM (wersje A170CDI i A170CDI  L).

Silniki benzynowe stosowane w Mercedesie A W168 należą do trwałych.  Zawodzi w nich osprzęt: alternatory i rzadziej termostaty. Warto także kontrolować czas wymiany paska klinowego.

Znacznie gorzej sprawa wygląda z silnikami diesla. Zastosowane w Mercedesie A W168/V168 silniki wysokoprężne CDI są niestety bardzo awaryjne a ich naprawy są bardzo kosztowne. Silniki cierpią na typowe dla współczesnych diesli awarie, takie jak uszkodzenie wtryskiwaczy (jego naprawa może kosztować tyle, co samo auto z 1997 roku), zatarcie turbosprężarki (wydatek rzędu kilku tysięcy złotych), uszkodzenie koła dwumasowego oraz znacznie mniej rujnujące kieszeń awarie pomp wody, pasków klinowych i przepływomierzy powietrza.

Czytaj Dalej: Mercedes A W168 – poradnik kupującego.

czego szukali ludzie czytający ten post:

  • typowe usterki skrzyni automatycznej mercedes a klasa 160
  • meecedes w 169
  • meecedes w 169 dziwne warczenie
  • silnikmercedes a160
  • usterki elektryczne silnika w168